“Het is wat het is. Accepteren en doorgaan, dat is de beste remedie. We gebruiken de tijd om allerlei nieuwe dingen te bedenken. We zijn in 2020 een merchandising gestart: heuptasjes, hoody’s met capuchon, shirts met ons logo. Die merchandising slaat enorm aan. We hebben een grote achterban, veel fans. The Rumah blijkt een sterk merk.
Rumah betekent huis in het Indonesisch en dat is dan ook wat The Rumah wil zijn: een huiselijke kroeg. We noemen onszelf een cocktailkroeg. We zitten in een bijna 100 jaar oud pand. Dat pand hebben we nagenoeg intact gehouden. We zijn uiterlijk meer een kroeg dan een bar, maar we verkopen cocktails. Met de focus op rum. Tegen leuke prijzen.
Service vinden wij het allerbelangrijkst. Vriendelijkheid staat bij ons bovenaan. Wij geloven niet dat klant per se koning is. Het gaat om wederzijds respect. In de horeca worden alle facetten van het leven gevierd of verwerkt. Overwinningen en teleurstellingen. Gasten komen in hoofdzaak voor aandacht. Een bartender is soms net een psychiater.
Met By Jarmusch hebben we tijdens de eerste lockdown een Drive Thru opgezet, in de straat door het Industriegebouw. De tweede lockdown voelt anders dan de eerste. De mensen zijn voorzichtiger geworden met geld uitgeven, lijkt het. Banen zijn verloren, of staan op de tocht. We verkopen nu cocktails met handgemaakte loempia’s in een marktkraam voor de deur. Eddie’s schoonmoeder is afkomstig uit Vietnam. Zij kan loempia’s maken als geen ander.”
Eddie (Edward) Nijhoff en Daryl Lieuw-On
Beeld: Sylvia Kuiper